این سند فقط یک سند پیشنهادی برای ساختار سیاست طبقه بندی اعضاء میباشد و نظرات شخصی مهرداد_عباسی میباشد
سیاست طبقه بندی اعضا پیشنهادی فقط قسمت مدیر کل
تعریف مدیریت کل
لاگ مجموعه ای از نویسندگان و توسعه دهندگان نرمافزار ، طراحان و افراد علاقهمند به اپنسورس و گنو/لینوکس است که در آن سهیم هستیم که با هم فعالیت میکنیم. لاگ؛ یک سری افراد با ویژگیهای مختلف است،که با هم برای تحقق اهداف لاگ همراهی میکنند
از مدیریت انتظار هماهنگ کردن عوامل مادی و انسانی مورد لزوم و هدایت این عوامل در جهت تحقق اهداف لاگ میرود
مدیر لاگ زمانی موفق است که از کمترین امکاناتی که در اختیار دارد بیشترین بهره برداری را ببرد و سعی کند از مشکلات بکاهد تا به هدف لاگ (اهداف در اسناد لاگ موجود است) نزدیک گردیم و با به کارگیری همه امکانات و استفاده از همه استعدادها وقابلیت های موجود در لاگ و جلوگیری ازهرز و هدر رفتن نیروها،توامندیها وامکانات وسرعت عمل بخشیدن به اقدامات و عملکردها گردد.
در لاگ مدیر باید به دنبال واقعیت و واقعیت بینی و واقعیت پذیری و بیان واقعیت بوده. و باید به دنبال ریشه حقایق در بطن مسائل باشد
مدیر لاگ امریه صادر نمی کند، قدرت رهبری دارد و نه فقط طرز انجام کار بلکه علت انجام کار را نیز توضیح می دهد. خواسته های خود را واضح و دوستانه می دهد، داد و فریاد نمی کند، تامطمئن نشود خواسته های او را فهمیده اند کار را شروع نمی کند.
برنامه کار را با در نظر گرفتن اطراف و جوانب آن طرح می کند و انجام آن را به عهده اشخاص کاردان می گذارد. بدون امر و تحکم، آنها را به کار وامیدارد، کار را منصفانه قسمت می کند، به کار همه اعضا لاگ با مشارکت مدیران ارشد خود می رسد، صادقانه قضاوت می کند و استحقاق را تنها مبنای قضاوت قرار می دهد، وضع هر فرد را برایش تشریح می کند.
از مساعی صادقانه و کاری که بالاتر از متوسط است قدردانی می کند. اعضایی را که استحقاق تشویق دارند منظور می دارد، در مواردی که کار بد انجام می گیرد یا با شکست روبه رو می شود تحقیق می کند و فقط شخص مسئول را مواخذه می کند.
در تنیبه اعضای لاگ (معمولا خلع درجه یا اخراج از لاگ)منصفانه رفتار می کند، توبیخ را بیطرفانه و با تحقیق کافی اجرا می کند، و به اعضای لاگ فرصت می دهد تا تمام قضیه را از نظر خود شرح دهد، در موقع تنبیه و اقدام انضباطی عصبانی نمی شود.
مراقبت می کند اعضای لاگ که جدیداً وارد لاگ شده اند و یا چند وقت نبوده اند به طور صحیح سیاست های لاگ را بیاموزند و دقت می نماید کلیه ابزار و امکانات لازم در دسترسشان قرار گیرد، با اعضای جدید به گونه ای رفتار می کند که احساس غربت ننمایند.
مقررات کار و خط مشی لاگ را منصفانه تفسیر می کند، نه در برابر شکایات بیجا تسلیم می گردد و نه شکایات بجا را نادیده می انگارد. به تمام شکایتها با دلسوزی گوش فرا می دهد.
نسبت به افراد مادون وفادار بوده و مسئولیت را با میل می پذیرد، مسئولیت را به گردن دیگری نمی اندازد و در موارد لزوم حاضر است برای دفاع از حق اعضای لاگ به همه مقامات بالاتر مراجعه نماید.
ضمن پایبند بودن به وعده های خود چیزی را که نمی تواند انجام دهد قول و وعده نمی دهد. فکرش باز است ، با استقبال از پیشنهادات درباره آن با اعضای لاگ بحث می کند.
مدیر لاگ حضور مستمر در محل کاری لاگ دارد و در جلسات رسمی و مدیریتی لاگ می شود او را ملاقات نمود.اعضا را تشویق می کند تا هر اشکالی دارند به او مراجعه کنند.
ویژگی های مدیر لاگ
=
۱- دارای استعداد و توانائی مدیریتی باشد. (قبلا در سمیت های مدیریتی و قبول مسئولیت از مدیران قبلی توانایی را نشان داده و از مدیران قبلی حسن انجام کار دارد)
۲- وفادار به مبانی گروه های کاربری (در اسناد گروه های کاربری تعریف شده و ویژگی آنها نوشته شده است) و آزادی نرم افزار (در اسناد آزادی نرم افزار تعریف شده و ویژگی آنها نوشته شده است)و مدیریت (با توجه به سابقه) باشد.
۳- نطام کاری لاگ را بشناسد. (مستندات لاگ در قسمت اسناد موجود است) و از سوابق و تحولات تاریخی آن اشنا باشد.
۴- از فلسفه ارزشها و مقاصد کلی لاگ مطلع باشد.(همان سیاست های کلی که تصویب میشود)
۵- با اندیشه ها و نظریه های مدیریت و رهبری آشنا (کتابی یا اسنادی میتوان پیشنهاد داد )و دارای مهارتهای فنی و انسانی و ادراکی باشد(استناد به سوابق).
۶- با فرهنگ گروه های کاربری (فعال بودن در گروه ها انجمن ها نرم افزار آزاد و … )و نرم افزار های آزاد (مقالات و وبلاگ شخصی و … میتواند به عنوان سند استفاده یشود) کاملا آشنایی داشته باشد.
۷- قوانین و مقررات لاگ (در اسناد موجود است) و سازمان های دولتی مرتبط را به خوبی بداند (قوانین سازمان) و برای حلّ مشکلات لاگ از آن بهره ببرد.
۸- به مسئولیت ها و وظایف چند بعدی مدیریت (آموزشی ، ارشادی ، فرهنگی ، اجتماعی و اداری ) واقف باشد.(سابقه کار میتواند معیار مناسبی باشد)
۹- در زمینه های لینوکس و نرم افزار های آزاد و معلومات کافی داشته باشد. (با توجه به سمینار ها و مقالات و فعالیت ها مدارک بین المللی لینوکس معتبر میتواند ملاک باشد)
۱۰- حد اقل دو سال از حضورش را در سمت های مدیریتی گذرانده باشد.
نگاهی به عملکرد مدیر کل
مدیر کل با برنامه ریزی کردن فعالیت ها لاگ
(برنامه ریزی راهبردی به ترتیب چشم انداز، رسالت، اهداف، راهبردها، عناوین برنامهها و فعالیتهابرای لاگ تعریف میکند)
پرواضح است که چشم انداز و رسالت بر مبنای رای گیری باید در ابتدا در اجتماع مطرح شود. یک موضوع مهم، موافقت برای رای گیری است. حداقل رای برای شروع رای گیری ۲۷ رای است. تعیین میشودو اهداف نیز بر اساس رسالت تعیین شده مشخص میشود.
درواقع رسالت یا ماموریت، وظایف کلی و دور نمای فعالیتهای لاگ را مشخص میکند و اهداف، مسیرهای رسیدن به این رسالت میباشد.
برای تعیین راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها با نگاهی به فضای داخلی لاگ و عوامل بیرونی بررسی میکند که بر مبنای آن و با استفاده از ماتریس SWOT، راهبردها استخراج میکند
پیگیری موارد گفته شده ( از مدیران ارشد) همچنین عملی بودن یا نبودن سیاست های کلی حرکتی با مدیر کل میباشد بنا براین انتخاب سرپرستان اهمیت زیادی داشته چون باید توانایی خودشان را ثابت کرده و بتوانند با مدیر کل کار کنند و مدیر به انها اعتماد اجرایی داشته باشد چون در انتها مدیر کل است که باید پاسخ گو باشد
انتخاب مدیر کل ابتدا انجام شده سپس مدیر کل مدیران ارشد را معرفی میکند و کاربران و مدیران بخش به انها رای اعتماد میدهند
مدیر سعی میکند افرادی را انتخاب کند که هم سابقه کاری خوبی داشته باشند هم بین اعضای لاگ طرف دار زیاد
در واقع باید از همه گروه و ها و تفکرات مدیر انتخاب کند
در هر زمان ممکن است بنا بر دلایلی مشخص با جمع کردن امضا مدیران بخش یکی از مدیران ارشد یا حتی مدیر لاگ را برای استیظاح به جلسه حضوری بابت گزارش عملکرد خود کشانده و از او پاسخ بخواهند
وظایف
با توجه به این که خلاصه وظایف مدیریت شامل
۱- برنامه ریزی Planning ۲- سازماندهی Organizing ۳- به کار گماردن Staffing ۴- هدایت Directing۵- هماهنگ کردن Coordinating ۶- گزارش دادن Reporting ۷- بودجه بندی Budgeting است
در حالت کلى مى توان وظایف مدیر لاگ را به صورت زیر خلاصه کرد:
۱- برنامه ریزى: مدیر اهداف لاگ را در درجه اول با همکاری مدیریان ارشد تعریف مى کند سپس با تعیین راهبرد تحقق این اهداف و ایجاد مجموعه اى از برنامه ها براى یکپارچه و هماهنگ کردن فعالیت در جهت نیل به این هدف ها گام بر مى دارد.
۲- سازماندهى: مدیر مشخص مى کند که در لاگ چه وظایفى باید اجرا شوند و چه کسانى باید این وظایف را انجام دهند. وظایفى که مى توانند با هم یک گروه فعال تشکیل دهند، تعیین مى شوند.
۳- هدایت: مدیر فعالیت هاى افراد لاگ را هدایت مى کند و آنها را هماهنگ مى کند و با ایجاد انگیزه در مدیران ارشد فعالیت هاى آن را جهت مى دهد، موثرترین مجارى ارتباط را انتخاب و تعارض میان مدیران را بر طرف مى کند.
۴- نظارت: مدیر لاگ براى اطمینان از اجراى درست و به موقع همه کارها عملکرد لاگ را ارزیابى مى کند و عملکرد واقعى لاگ را با هدفهایى که از قبل تعیین شده بود، مقایسه مى کند تا اگر انحراف هایى از برنامه هاى تعیین شده مشاهده شد، آنها را اصلاح کند.
۵-خلاقیت: مدیر براى آنکه با تحولات شتابان اندیشه ها سازگار شود و در صحنه رقابت با رقباى متعدد دوام بیاورد، باید شرایط لازم را براى بروز خلاقیت یعنى پیدایش اندیشه هاى نو در اعضای لاگ را به وجود آورد.
وظایف مدیر به صورت مشروه به شرح زیر است
۱ : شرکت در جلسات لاگ و جلسات مدیران و سرپرستان، لاگ، و سایر جلساتی که تصمیمات آنها واجد آثار عملی در لاگ است
۲ : تهیه برنامه اجرایی وظایف آموزشی و پژوهشی و خدماتی ارائه شده از طریق گروه بر اساس خط مشی شورای مدیران با مشورت مدیران ارشد قبل از شروع سه ماه جدید و گزارش آن به شورای مدیران انجام امور محوله و ارجاعی از جانب چشم انداز و رسالت که بر مبنای نظر مدیر کل و مدیران ارشد تعیین شوده است
۳ : نظارت عالیه بر حسن اجرای امور در لاگ، بهمنظور حصول اطمینان از انجام بهینه و مطلوب وظایف محوله و استفاده کارآ و مؤثر از نیروی انسانی موجود در لاگ. و همچنین تجدید نظر مستمر در برنامه ها با توجه به آخرین پیشرفتها و تغییرات و تحولات و تسلیم این برنامه ها به شورای مدیران
۴ : برنامهریزی و سیاستگذاری در خصوص فعالیت های لاگ با مشورت مدیران ارشد
۵ : تعیین دستور جلسات مدیران و مدیران ارشد
۶ : ایفای وظیفه نمایندگی حقوقی لاگ در کلیه مراجع قضایی و شبه قضایی.
۷ : تشریک مساعی و ارائه مشاوره اجرایی در اتخاذ سیاستها و راهبردهای لاگ.
۸ : اهتمام در جهت ایجاد و ارتقای ارتباطات دو سویه و تعاملات فیمابین لاگ و مراجع قانونگذاری، قضائی و اجرائی کشور
۹ : انجام مکاتبات لازم با مراجع و نهادهای خارج از لاگ در صورت لزوم.
۱۰ : راهبری و هدایت امور مربوط به تهیه و تنظیم دستورالعملها و بخشنامههای لاگ
۱۱ : هماهنگی و همکاری لازم با مسئولین و سیاستهای راهبردی مراجع ارتباطی با لاگ
۱۲ : ابلاغ برنامه های اجرایی وظایف آموزشی و پژوهشی و خدماتی هر یکی از مدیران ارشد
۱۳ : بررسی و تأييد مدارک ترفيعات افقی و عمودی اعضای لاگ
۱۴ : تهیه و تنظیم گزارش عملکرد به صورت دورهای ۳ ماه برای ارائه در لاگ
۱۵ : بهرهگیری از انتقادها و پیشنهادها به منظور ارتقای برنامهها
۱۶ : تدوین شاخصها و معیارهای نظارت و ارزیابی مدیران ارشد و مدیران بخش
۱۵ اشتباهی که مدیر لاگ میتواند انجام دهد
۱- نداشتن یا قبول نکردن یا اجرا نکردن هدف، برنامه و چشم انداز لاگ
۲- نداشتن نظم در کارها و زمان
۳- بی توجهی به قوانین و مقررات
۴- خود محوری و اعتقاد نداشتن به مشورت در تصمیم گیری
۵- اعتماد نکردن به مدیران ارشد و تقسیم کار
۶- عدم استفاده از مدیران شایسته به جای افراد نزدیک و تملق گو
۷- بی توجهی به موفقیت و پیشرفت های کاری اعضای لاگ
۸- دور بودن از اعضای لاگ و اختصاص ندادن وقت خود به آن ها
۹- جدیت بیش از اندازه در مدیریت و برخورد با اعضای لاگ
۱۰- مقاومت در برابر تغییرات
۱۱- امتناع از فراگیری آموزش های جدید برای خود و اعضای لاگ
۱۲- عدم ثبات در تصمیمات و نپذیرفتن اشتباهات
۱۳- مقایسه اعضای لاگ بایکدیگر
۱۴- نداشتن یا قبول نکردن یا اجرا نکردن سیستم نظام مند برای ارتقا اعضا در مجموعه
۱۵- عدم بررسی عملکرد لاگ و ارزش یابی دوره ای اعضا (برای ارتقا و نزول درجه)
ویرایش
« نسخه ۱ » این متن توسط مهرداد عباسی در تاریخ شنبه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ السبت - ١٦ شعبان ١٤٣٥ Saturday - 2014 14 June نوشته شده است.
« نسخه ۱.۰.۱ » این متن توسط مهرداد عباسی در تاریخ یکشنبه- ۲۵خرداد ۱۳۹۳ الأحد - ۱۷شعبان ١٤٣٥ Sunday - 2014 15June نوشته شده است. تغییرات شامل پیشنهاد های آقای اسلامی فر بر مبانی اضافه کردن موارد سنجش بوده با تشکر از ایشان
« نسخه ۱.۰.۲ » این متن توسط مهرداد عباسی در تاریخ یکشنبه- ۲۵خرداد ۱۳۹۳ الأحد - ۱۷شعبان ١٤٣٥ Sunday - 2014 15June نوشته شده است. تغییرات شامل پیشنهاد های آقای امین زاده بر مبانی حذف کردن موارد اضافی بوده با تشکر از ایشان